zaterdag 22 september 2012

Bloemetje





De overburen kregen 2 dagen geleden een baby'tje. Er was een plaatje van pinguïn op het raam geplakt met de naam van het jongetje. Laat ik eens een bloemetje langs brengen, dacht ik, om ze te feliciteren. Nu is er bij ons aan de overkant een klein bloemenwinkeltje. Ik stapte naar binnen en zag emmers vol dahlia's. In alle maten. Roze kleurige zo groot als zonnebloemen. 'Ik wil graag een boeketje voor mijn buren. Die hebben net een kindje gekregen.' 'Is het een jongen of een meisje?' Goeie vraag. Het kon allebei. 'Hoeveel wilt u uitgeven?'  Ook een goeie vraag. Hoeveel besteed je aan mensen die je alleen uit de verte kent maar nog nooit gesproken hebt? 12, 50, zei ik. Ik wilde niet krenterig zijn. 'Ik maak er wat moois van', zei de dame. Ik verwachtte een bos vol dahlia's maar ze zei dat deze bloemsoort snel verwelkt. Ze haalde hier en daar een bloemetje weg en toonde me tenslotte het eindresultaat: een miezerig boeketje. Perfect, zei ik schijnheilig.
12, 50 is nog altijd bijna 30 gulden, dacht ik toen ik de winkel uit liep. Of kan je pas een redelijk boeket verwachten bij 25 euro, dat is ruim 50 gulden? Nou ja, het ging om het gebaar en de buurman vond het heel lief. Koop de volgende keer mijn boeket maar weer bij het benzinestation.



Bloemen uit eigen tuin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten