maandag 3 juli 2017

Something completely different


Voor mij Radio Oranje


Eigenlijk wilde ik, toen ik een jaar 16 was, disc-jockey worden. Plaatjes draaien op de radio. Ik volgde de muziek op de voet, voor zover dat mogelijk was in de jaren 60, en luisterde uitsluitend naar radio Caroline en radio London. Ik hield een spreekbeurt op school over R&B oftewel soul.

Laatst las ik in de biografie van Keith Richards, dat hij bevriend raakte met Mick Jagger omdat die onder zijn arm een lp had van Lee Dorsey. Zo herken je een soulmate. Die twee waren ook grote fans van die oude bluesknakkers. Op hun nieuwste plaat zijn ze teruggekeerd naar hun eerste liefde. Zo gaat dat. Je dwaalt het pad af en toch ga je uiteindelijk weer terug naar de bron.



Ik zag net een zwaar getatoeëerde jongen die sinds kort gelukkig was met vrouw en kind. ' Die tegeltjes die mijn oma in huis had hangen vond ik zo duf. Maar al die cliché's zijn waar.' maar dit terzijde. Je begrijpt wat ik bedoel.

Dj Tony Blackburn, mijn favoriet



Toen ik de kans kreeg om in 2007 een oude dj van radio Caroline te interviewen kon ik niet wachten. Mijn helden, die als eerste de nieuwe Jimi Hendrix, Beatles en Stones, de hele Motown stal binnen kregen. En de artiesten ook nog persoonlijk kenden ook. Mijn gedroomde baan.

De dj's nu. Forever young? Helaas


De man was Australiër en als jongetje een radio-studio binnengelopen waar hij het vak geleerd. Spraakles en alles. Een eigen programma. Later was hij naar Engeland gereisd en was tenslotte terecht gekomen bij radio Caroline. Ik wist geen spannende verhalen uit hem te peuteren. Zijn smaak was easy-listening en middle of the road. James Overlast, zeg maar.
Hij woonde nu al jaren in Amsterdam. Het eerste wat me opviel toen hij me binnenliet in zijn huis, was het ongelofelijke tuttige, interieur. De man was vriendelijk, een 70-er op sloffen.
Kijk', zei hij terwijl hij een foto tevoorschijn haalde,' dit ben ik achter de microfoon.' 'Is het goed dat ik er een foto van maak. Leuk als illustratie bij het verhaal.' Natuurlijk. Ik zoemde in en zag dat op het prikbord voor de dj-tafel een foto was opgehangen van een bloot onderlijf van een jonge man met een enorme erectie. De oude dj zag het ook. 'O jee', zei hij. 'No worries', zei ik, ' die photoshoppen we wel weg.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten