zondag 7 februari 2016

De leraar scheikunde


Mijn LAT-relatie vindt dat ik hem soms belachelijk maak op de sociale media. Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar sommige van zijn opmerkingen zijn te grappig om voor me te houden. Als ik zeg dat ik nodig naar de kapper moet omdat mijn coupe is uitgezakt, is zijn reactie: 'Geef me een schaar, ik knip je haar wel.' Nee, daarvoor heb je iemand nodig die er voor gestudeerd heeft. Ook overweegt hij bij zichzelf implantaten aan te brengen. Hoe moeilijk kan dat zijn? En hij wil al jaren van twee fietsen een auto maken.



De vrouw van de scheikunde leraar

Aan wie doet hij me toch denken?, vroeg ik me laatst af. Ik wist het: de scheikundeleraar op de middelbare school. Die man nam niet de moeite ons les te geven, die MMS-meisjes begrijpen er toch niets van. In plaats daarvan gaf hij iedereen automatisch een 7 en vertelde hij over zijn leven. Hij deed alles zelf.
Ik herinner me dat de man in een Skoda reed waarvan alleen de 4de versnelling werkte.
Hij was eens gaan wandelen met zijn zoon. Het was slecht weer, de grond was modderig. De zoon droeg kaplaarzen en stapte in een roestige spijker. Dwars door de zool zijn voet in. Geen nood. De scheikundeleraar had altijd een mes op zak en opereerde ter plekke. Een dokter was volgens hem niet nodig. Hij sneed de spijker en het stuk rubber eruit. Even de wond ontsmetten en klaar was Kees.

Waarom onthoud ik wel de verhalen maar niet het lesmateriaal. In dit geval is dat duidelijk. Ik geloof dat de man af en toe en proefje deed als een goochelaar. Wat vloeistoffen bij elkaar en er begon wat te bruisen of te stomen. Op naar het volgende verhaal.

De vrouw van de scheikundeleraar had al een hele tijd om een bikini lopen zeuren. 'Geef me één van je bh's', zei hij. Waarom? Dat zal ik je laten zien. Hij bestudeerde de bustehouder, nam een lap stof en fabriceerde het bovenstukje van een bikini. Het was een kwestie van goed kijken, hoe was het geknipt en aan elkaar genaaid. Fluitje van een cent. Of hij nu ook het onderstuk zelf genaaid had, kan ik me niet meer herinneren. Ik weet nog wel dat ik dacht:''Je zou toch met zo'n man getrouwd zijn.'
No offense, respect. Ik moest het kwijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten