vrijdag 21 februari 2014

Een hondje

Tijdens mijn verblijf in Malta zag ik een meisje aan de baai zitten met een mopshond. Zo'n leuk beestje. Er kwam ook elke dag een man met een hondje voorbij dat op de heenweg op de kat piste en op de terugweg. Wij lachten, de man haalde verontschuldigend zijn schouders op.



Toen ik terug was op IJburg zei HS: 'Ik hoef helemaal de deur niet meer uit, ik zie zoveel interessants op de televisie.' Hij kijkt voornamelijk naar Discovery en National Geographic. Programma's over veilingen in Alaska, vrachtwagenschauffeurs in Alaska, overlevingstochten van onervaren bergbeklimmers enzovoorts. 'Dat moet je weten', zegt hij, 'mocht je in een dergelijke situatie terecht komen.' Ik was niet van plan me ergens in een woestijn te begeven zonder water en dan cactusmelk drinken. Of insecten vangen om mijn honger te stillen. In plaats daarvan dacht ik een hondje aan te schaffen. Een gezellig beestje dat vrolijk met mij mee huppelt en liefdevol naar mij opkijkt.

Ik zag een gesprek met acteur Kevin Spacey die te gast was bij David Letterman. Hij had de slachtoffers van de bomaanslag in Boston bezocht. Voor de overlevenden was een hele truck met puppy's georganiseerd  Die versnellen het genezingsproces. 'Kom even naar de hondjes kijken', zei de burgemeester die Spacey vergezelde. Hij begaf zich tussen het ravottende grut. Hij tilde één puppy op dat zijn pootjes om zijn nek sloeg, zijn lichaampje liet hangen en 15 minuten Spacey's gezicht aflikte. Hij adopteerde het ter plekke en noemde het hondje Boston.

Kevin Spacey met Boston
Gisteravond keek ik naar een aantal sites vol adoptiehonden uit Spanje, Portugal en Griekenland. De verhalen er achter zijn zo schrijnend dat ik bijna in tranen uitbarstte. In de krant zie ik een plein vol doden in Kiev en denk: 'Godverdegodver' en sla snel de bladzij om. Mensen moeten maar voor zichzelf zorgen. Een mishandeld dier (of kind) maakt me razend en agressief. Op één site zag ik een hopeloos geval, een boxer van 7 jaar die door zijn vrouwtje niet gevoed werd en op een klein balkonnetje zat, zijn hele leven. Buren probeerden hem te redden, gaven hem stiekem eten en pas na al die jaren greep de dierenbescherming in. Barry heet hij. Ik wil geen overhaaste beslissingen nemen want je moet zo'n getraumatiseerd hondje wel aan kunnen. Ik slaap er nog een nachtje over. Wat zouden jullie doen?


Barry, noodgeval

Geen opmerkingen:

Een reactie posten