donderdag 21 augustus 2014

Redmond O'Harlon







Ik voelde me vandaag net een kersverse moeder die na een half jaar verzorgen van de baby (Blanche) even de deur uit mag. Ik ging wat drinken met mijn vriend HK op een terrasje aan de Plantage Middenlaan. Mensen kijken, Naast ons streek schrijver Redmond O'Harlon neer, ook bekend van het VPRO-programma The Beagle, in het voetspoor van Darwin. 'Hé, O'Harlon", zei HK die nooit iemand herkent. Even later liep HK richting wc en stopte bij O'Harlon's tafeltje. 'Mr. O'Harlon", zei HK, 'I watched all your programs and enjoyed every minute of it. Every Minute.' 'Thank you', zei de oude schrijver glimlachend. Toen HK terug was, liep ik naar O'Harlon. 'Excuse me, can I take a picture of you and my friend. He's a big fan of yours.' No problem. 'I've been a member of the VPRO for 45 years', voegde ik eraan toe'. Dat hoorde hij niet eens want die man leeft in een eigen wereldje. O'Harlon sloeg zijn arm om HK en ik knipte 2x af.
HK en ik deelden een fles wijn, een salade en een grote schaal zelfgebakken patat. Blanche had thuis haar plas netjes opgehouden. Mama kan er weer even tegen,
Morgen volgen foto's want dan arriveert het kabeltje dat spoorloos verdwenen is.

Redmond O'Hanlon (Dorset, 5 juni 1947) is een Brits schrijver. Hij genoot zijn opleiding aan het Marlborough en het Merton College in Oxford. Hij behaalde zijn M.Phil. in negentiende-eeuwse Engelse studies en werd benoemd tot wetenschappelijk medewerker in 1971, verkreeg de Alistair Horne Research Fellowship in 1974 en werd senior visitor aan het St Antony's College, Oxford, in 1985.

Zijn proefschrift, Changing Scientific Concepts of Nature in the English Novel, 1850-1920, kwam gereed in 1977. Van 1970 tot 1974 was Redmond O'Hanlon lid van de literatuurcommissie van de Arts Council of Great Britain (de Raad voor de Kunst van Groot-Brittannië). Hij werd lid van de Society for the Bibliography of Natural History in 1982, lid van de Royal Geographical Society in 1984 en lid van de Royal Society of Literature in 1993.

Gedurende vijftien jaar was hij redacteur van The Times Literary Supplement op het gebied van natuurlijke historie. In 2009 voer hij mee op het schip dat de historische reis van Charles Darwin met de Beagle herdacht door deze te herhalen.

O'Hanlon is vooral bekend geworden van zijn reisverslagen waarin hij zijn zoektochten beschrijft naar dieren en gewoonten die al uitgestorven leken. Op 9 mei 2012 won het programma O'Hanlons Helden de Zilveren Nipkowschijf voor het beste reisprogramma van het jaar.
See More

Geen opmerkingen:

Een reactie posten