zondag 11 januari 2015

Hoop en vertrouwen




Lassana Bathily, de held van de eeuw met stip

De massale bijeenkomst van Parijzenaren en politieke leiders van 60 landen heeft een diepe indruk op me gemaakt. De liefdevolle reacties van Franse moslims heeft mijn wantrouwen, dat ik sinds 9/11 gevoeld heb ten opzichte van de islam, weggenomen. Eindelijk spraken ze zich duidelijk uit tegen geweld. En dat was nodig, ik ken de koran niet en kan niet in de hoofden kijken van de gelovigen. De slachting van de redactieleden van Charlie Hepdo en de mensen die zich toevallig in die joodse winkel bevonden, was de druppel die de emmer deed overlopen. Ik dacht: en nu is het afgelopen. En met mij miljoenen andere mensen. Ik zag een solidariteit die ik nooit eerder heb mogen meemaken.

Na 9/11 was de sfeer vol haat en werd opgeroepen tot oorlog. Vandaag gebeurde het omgekeerde. Wij laten ons niet bang maken, wie denken die achterlijke jihadisten wel niet dat ze zijn.

De grootste held was de jongen die koelbloedig optrad, de koelcel in de winkel uitzette en mensen erin verstopte. En vervolgens contact zocht met de politie. De mens op zijn best.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten