vrijdag 23 januari 2015

Overleven in de jungle



Hans kijkt vaak naar de survival programma's op Discovery Channel. 'Goed opletten'', zegt hij' ,'dan weet je wat je moet doen in een dergelijke situatie.' Ik ben niet van plan om met mijn blote voeten in de jungle rond te lopen. Of zonder eten en drinken de woestijn in te wandelen. Laat staan zonder kleding in Alaska te kamperen. Mensen die graag risico's nemen, manoeuvreren zichzelf in onmogelijke situaties en krijgen daarvoor betaald ook. Bij Mythbusters zag ik dat je heel ver kunt komen als je een grote rol duct-tape bij je hebt.



Er is ook een figuur die laat zich in niemandsland afzetten door een helikopter. Zonder proviand, dat is de uitdaging. De survivor filmt zichzelf met de webcam op zoek naar iets eetbaars. Maakt niet uit wat. Een salamander, een rat. Je ziet zijn ongeschoren gezicht close-up in beeld: 'Ik heb nu al drie dagen alleen maden gegeten.' 'Ga dan ook niet zo ver van huis!', roep ik tegen de tv. 'Opletten', zegt Hans. De survivor weet ook altijd vocht te halen uit een bepaalde plant zodat hij niet van de dorst omkomt. En wijst dan gelijk op de gevaren van giftige flora. 'Let je nou op', vraagt Hans. Ja hoor, ik maak aantekeningen. En denk: welke idioot begeeft zich nu in zo'n onleefbaar gebied. Ik kom niet verder dan Amsterdam-Oost.
Laatst waren er een paar studenten verdwaald tijdens een wandeltocht in Turkije. Gelukkig werden zij levend gevonden. Volgens kenners hadden ze te veel risico's genomen. Slecht weer, geen gids, geen ervaring. En wat zei één van de studenten: 'We wisten wat we moesten doen dankzij Discovery Channel.' Die hadden gelukkig wel goed opgelet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten