zaterdag 5 november 2016

Wintertijd

Ja hoor, je kunt de klok erop gelijk zetten;  in oktober word ik overvallen door een moedeloosheid en hopeloosheid over het leven. Je kunt het romantisch 'melancholie' noemen; het is een kaal en leeg gevoel. Het zijn toch al verontrustende tijden. Die kun je minimaliseren. Ik maak van een mug een olifant. Een verkeerde opmerking en ik vat het persoonlijk op. En elke dag hoop ik dat ik er normaal doorheen kom.

Een replica van het schip van Colombus. Dat dobbert de hele dag voor de kust van Madeira. Een notendopje vol toeristen


Gisteren was ik ervan overtuigd dat de enige manier om mijn leven te redden was, een vliegtuig nemen naar Madeira en daar tot maart te verblijven. Ik plaats daarvan haal ik me het Portugese eiland voor de geest om mezelf te kalmeren. Als ik maar geen vreetbui krijg. Want met een depressie krijg je altijd wat extraatjes. Zoals schaamte- en schuldgevoelens, gratis voor niets. En een verstoord hongergevoel. Om 11 uur 'savonds de pindakaaspot leegeten en de volgende dag doodellendig mezelf beloven dat ik dat nooit meer zal doen. Om me vervolgens vol te proppen met een zak Engelse drop, die ik als bonus van de Vomar hebt gekregen. O ja, elke dag doodmoe opstaan en sociaal nauwelijks functioneren. Dat kan er ook nog wel bij.
Virginia Woolf is niet voor niets het water in gelopen met stenen in haar zak. Niet dat ik in die richting plannen heb. Dat ik me daar mee bezighoud is al erg genoeg.
Gebrek aan concentratie. Niet kunnen lezen en in plaats daarvan YouTubefimpjes kijken over gruwelijke moordzaken.



Al die symptomen zullen wel ergens beschreven staan in een wetenschappelijk boek. Wat doe je er aan. Ik heb via Marktplaats.nl een hoogtezon gekocht. Een gevaarte met een stuk op zes lichtbuizen inclusief brilletje. Daar ga ik voor zitten en doe net of ik op het strand lig. De enige manier om deze winter door te komen is mezelf te foppen en mijn fantasie te gebruiken.



Later
Vreemd genoeg was dit toch een vrij aangename dag. Wat ik in jaren niet gevoeld heb, vrede met het leven. Helemaal niets gedaan, behalve in mijn bed naar een matige kerstfilm gekeken. En een uitzending van dr Phil. Over een meisje dat ervan overtuigd was dat ze zwanger was van Jezus. Toen een arts een echo nam en een lege baarmoeder constateerde, zei ze tegen hem:' You can stick your ultra sound up your ass.'
Op internet gezocht naar een nieuw afwasrekje. Ik vond een goudkleurige die tijdelijk uitverkocht was. Zodra ze weer binnen zijn, kan ik mijn bestelling plaatsen. Ik heb de hele dag gelummeld. Boodschappen besteld bij de Vomar die morgen worden bezorgd. Ik was wel alleen, maar voelde me verbonden met de wereld. Ik heb niet gepiekerd over Hans' gezondheid of over de dood. Ook al lag ik op bed, ik voelde levenslust. Wonderbaarlijk. Ik kon mezelf met rust laten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten