zondag 6 juni 2010

Een plan

De reden waarom ik zo´n fan van dr. Phil ben, is omdat hij van mijn (in)richting is: Het Gezonde Verstand ook wel het Boerenverstand genoemd. Zo raadt hij zijn gasten altijd aan een Plan te hebben. Of je nu gaat trouwen, kinderen krijgt of een huis koopt, je moet van tevoren een plan hebben. Als je een kat neemt is het verstandig met je partner te overleggen welke opvoeding je hem wenst mee te geven. Of als je verhuist bedenk dan hoe je je nieuwe optrekje wilt inrichten. In de praktijk komt daar natuurlijk niets van terecht. Bob, bijvoorbeeld, mag van HS alles omdat hij anders een neurotische kat zou worden en vult de hele dag door zijn voederbakje. Terwijl ik hem verbied op het aanrecht te scharrelen en hem slechts 2x per dag eten geef op vaste tijden. Het is maar goed dat we geen kinderen hebben want die zouden daar schandelijk misbruik van maken. Het mag van papa.
Wat een nieuwe woning betreft, je moet alles in het begin in orde maken, schilderen, haakjes bevestigen, vloerbedekking laten leggen want anders komt er niets van. Bij ons was het grootste probleem Gordijnen ophangen. Er is boven de ramen geen ruimte voor een rails. Je hebt tegenwoordig een systeem van een gespannen ijzerdraad waaraan je de gordijnen met kleine knijpertjes ophangt. Dat is niet eenvoudig want in de hoek waar de draad strak getrokken moet worden is weinig ruimte. HS zei elke dag: vandaag bevestig ik het hangsysteem in de slaapkamer maar stelde het natuurlijk telkens uit. Ondertussen voeren er ´sochtends vroeg werkmannen langs de kajuitraampjes net als ik aan mijn kruis aan het krabben was.
Afgelopen vrijdag ondernam HS actie en toonde me ´s avonds trots de gespannen draad. Morgen hangen we de gordijnen op, zeiden we tegen elkaar.
Zo gezegd zo gedaan. Zonder ruzie bevestigden we de knijpertjes. De gordijnen waren veel te lang. HS stelde voor ze dubbel te vouwen en ze met behulp van de knijpertjes vast te klemmen. Het was bijna te gemakkelijk om waar te zijn. Niets omzomen of plakzomen. Ik reikte de gordijnen aan. HS klemde de haakjes om de draad. Vier gordijnen in totaal. Bij het 4e gordijn stortte het hele systeem naar beneden. ´Ik heb zeker te korte schroeven gebruikt´, zei HS nuchter. In crisissituaties blijft hij altijd opmerkelijk kalm. Ik ook deze keer en zei niet mijn gebruikelijk betweterige: ´Dr. Phil zegt dat je een Plan moet hebben.´

1 opmerking:

  1. "Tom Poes, verzin een list" Een plan of anders een list.
    Daarom ben ik fan van Ollie B. Bommel

    BeantwoordenVerwijderen