donderdag 27 oktober 2011

De natuur

Ook wat Bob betreft is Mauro hier van harte welkom


Een paar jaar geleden raakte ik overstuur omdat een gemene indringster het nest van de slechtvalkjes had bezet. We mochten er via de webcam naar kijken maar niet ingrijpen. Dat was nu eenmaal de natuur.

Tegenwoordig kijk ik alleen maar naar natuurfilms als ik zeker weet dat het goed afloopt. Leeuwin redt haar welpje uit een diepe kuil, zag ik laatst. Of olifant haalt met haar slurf een kalfje uit de greppel. Maar het mooiste zijn de onwaarschijnlijkste beelden: nijlpaard redt hertje uit kaken van een krokodil.
Nu ben ik weer laaiend om een menselijk drama: de Angolese jongen Mauro, die op 9-jarige leeftijd bij een pleeggezin in Nederland kwam, is 18 jaar geworden en moet terug naar Angola. Totaal vernederlandst kan hij in een lemen hutje gaan wonen in een land waar hij de taal niet kent. Er zijn nog 800 van dat soort schrijnende gevallen en als we een uitzondering gaan maken is het einde zoek. Dat zijn onze gristelijke normen en waarden. Dat is de natuur.
Het moet nu maar eens afgelopen zijn met die achterlijke vluchtelingenprocedures. Wij eisen een humanitair beleid en tot die tijd mag Mauro bij mij onderduiken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten