zondag 23 oktober 2011

I´d sell my soul to the devil

Racoon No Mercy

Mijn advies: voortaan Martin Scorsese inhuren voor het videofilmpje


Ik zou zo mijn ziel aan de duivel verkopen in ruil voor een stem als die van Luther. Als ik ´sochtends in de badkamer meezing lijkt het heel wat maar zodra ik solo ga val ik door de mand. Toch kun je met een krakerige kraaistem ook ver komen. Bob Dylan schijnt tegenwoordig alleen nog te grommen. Lou Reed wordt bijgestaan door Antony om zijn liedjes nog enigszins acceptabel te laten klinken. En Tom Waits heeft er gewoon zijn handelsmerk van gemaakt, raar zingen.
Ik zapte langs The Voice of Holland, had het nooit eerder gezien maar hoorde enthousiaste verhalen. Een meisje vertolkte It´s a Man´s world zo fantastisch dat alle panelleden haar wilden begeleiden. Het concept is dat de jury met zijn rug naar de kandidaat zit en zich pas omdraait als die door de keuring komt. Later kwam er een uitsloverige jongen op die geroutineerd de microfoon van de standaard haalde maar ongelofelijk vals zong. Belachelijk als je zo weinig zelfkennis hebt. De jury draaide pas om toen hij uitgeraasd was. ´Wat wilde je hier nu mee zeggen?´, vroeg Simon, ´dat is de rommeligste auditie ooit. Je ging alle kanten op, man. Als je zingt moet je een verhaal vertellen, dit was wartaal.´
De geloofwaardigheid zit hem in het verhaal overtuigend overbrengen. Er zijn maar weinig mensen die dat met een slechte stem kunnen.
Tijdens het douchen hoor ik vaak het nummer ´No Mercy´. Wie zijn dat toch? Wat een goede zanger. Ik zocht het op. De band heet Racoon, het zijn landgenoten nota bene. Zonde van het slappe videootje waarin dat hockeymeisje poker speelt met onaantrekkelijke mannen. Niet kijken alleen luisteren. OnNederlands goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten