zaterdag 5 november 2011

Debatteren en Speeddating

Altijd gepaste afstand bewaren tijdens een debat

Gisteren had ik mijn eerste werkdag bij het bedrijf waar ik gedetacheerd ben. ´s Middags mocht ik een masterclass Debatteren bijwonen. Ik wist wel dat in Angelsaksische landen men de Kunst van het Overtuigen al jong oefent. In Nederland schijnt het tegenwoordig ook een lesonderdeel te zijn op de middelbare scholen. Je leert niet alleen je gedachten te ordenen en ze duidelijk onder woorden te brengen maar ook ´eervol verliezen´, vertelde spreker Gijs die ons 2 leerzame en vermakelijke uurtjes bezorgde.  Ik was erg nieuwsgierig want ik kan maar niet begrijpen dat een intelligente man als Job Cohen met zijn mond vol tanden staat als hij onbeschoft wordt bejegend door straatvechter Wilders. Gijs, een jonge 40-er die alles wist van debatteren en zelf had meegedaan aan de wereldkampioenschappen, vertelde dat mensen zoals Cohen polderpolitiek bedrijven. Zij kennen de regels van het debatteren niet terwijl Wilders maar ook Wiegel, Lubbers en Bolkestein jarenlang ervaring hebben met deze poppenkast. Eén zo´n masterclass en je laat je niet meer onder tafel lullen. De trucs kun je ook in het dagelijks leven toepassen.


Wat we geleerd hebben is dat de politici in een debat zich richten op de twijfelaars, de zwevende kiezer:
- Bereid je goed voor
- Toon uw een voormalig twijfelaar
- Niet reageren op persoonlijke aanvallen
- Wees heel rustig tegen schreeuwers
- Spreek langzaam, laat stiltes vallen dan hebben je woorden meer impact (Obama)
- Emoties mogen zolang ze gespeeld zijn. (de voortdurende echte verontwaardiging van Agnes Kant was op den duur niet te pruimen en had dus een averechts effect).

 Gijs vroeg aan het publiek wie er op een studentenvereniging had gezeten. Vingers gingen omhoog. ´En waar vonden de ontmoetingen plaats?´. ´In de bar.´ In Engeland en Amerika komt men bijeen in de Debating Club. En gaat daarna zuipen.
Hoe kwam het nu dat Wilders zo populair is met zijn onbeschofte manier van optreden? Het antwoord was eenvoudig: hij is anti-establishment èn de underdog. En, zei Gijs, de underdog wint het debat altijd. Wilders heeft bovendien het langst ervaring in het debatteren. Geleerd bij de VVD.
Toen ik vroeg wat zijn advies voor Cohen was, raadde Gijs aan het boekje ´What to do when you´re dying on the platform- te lezen.
Zo zie je maar, alles is te leren zolang je maar jong begint en veel oefent.
Gijs vertelde ons tenslotte dat we in een schijndemocratie leven, staatshoofd, burgemeesters, rechters e.d worden nog niet gekozen. Een kleine elite maakt uit wat er in het land gebeurt. Als voorbeeld gaf Gijs het CDA. Die heeft, laten we zeggen, 100.000 leden waarvan 10 % actief is. Die 10 % bepalen in feite de politieke agenda. Weer een illusie armer.

Daarna gingen we netwerken. Het was mijn eerste keer en het deed me aan speeddating denken. Een staande receptie waarin je telkens wisselt van gesprekspartner. Helemaal niets voor mij. Er waren wel 50 man aanwezig, er stond luide muziek aan dus je verstaat niets en moet voortdurend in iemands oor schreeuwen terwijl je denkt: ´Ik hoop niet dat ik uit mijn mond ruik.´ Volgende keer neem ik eigen visitekaartjes mee en deel die zwijgend uit.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten