donderdag 10 november 2011

Seuker

Als je het kuipje Slankie openmaakt staat er aan de binnenkant te lezen: Goed bezig!



´Hoe gaat het met je dieet?´, vroeg HK. ´Ik mag niets`, zei ik.
HK´s lichaam heeft een vreemde transformatie ondergaan. Hij was, nog niet zo lang geleden, een mager scharminkel dat alles kon eten zonder aan te komen. Hij besmeerde zijn boterhammen met een half pakje boter en een halve pot pindakaas. Tegenwoordig heeft hij een bolle kop en een geprononceerde buik. Maar nog geen grijs haartje te bekennen.
´Na je vijfenvijftigste gebeurt er iets in je lijf´, zei HK.
´Je stofwisseling werkt trager, het enige dat erop zit is de hele dag bewegen´.
´Dat doe ik ook´, zei HK, ´hoe ziet dat dieet van jou eruit?´
´Alles moet mager. De diëtiste vroeg of ik een week een eetjournaal wilde bijhouden. Ik overhandigde trots het resultaat. Supergezond, moest haar conclusie wel zijn. Alles volkoren en verantwoord. Maar nee. Minder brood, nota bene, minder zilvervliesrijst, en als broodbeleg Slankie. Mag ik een banaan, vroeg ik. Nee,dat is suiker! Ik neem wel eens geitenkaas. Néééé, veel te vet. Een glaasje wijn dan. Ben je gek, alcohol zet aan. Een sinaasappel bij het ontbijt. Ben je besodemieterd, zegt de diëtiste,SUIKER! Of seuker, zoals ze in de Zaanstreek zeggen.Ik mag niets en toch val ik niet af. Tenminste niet volgens de weegschaal van de diëtiste. Ze raadde me aan koolhydraatarm brood te eten. Dat bestaat. En elke hap dertig keer kauwen want, zegt de dietiste, je darmen hebben geen tandjes.´
´Zo wil ik niet leven´, zei HK.
´Ik ook niet, maar het is óf magerder eten óf op mijn 61ste, rondlopen met een pens alsof ik 7 maanden zwanger ben. Denken ze dat ik naar die Italiaanse wonderdokter ben geweest. Niets is leuk aan het ouder worden.´
We zuchtten allebei en bestelden nog maar een kopje groene jasmijnthee.
´Vorige week had ik een borrel, er werden ook hapjes bij geserveerd´, vertelde ik HK die altijd een dankbaar luisteraar is en niet die vervelende mannelijk gewoonte heeft mijn betoog te onderbreken met advies. ´ Ik zei tegen de dietiste: ik heb twee miniloempiaatjes genomen. ´Met saus?´, vroeg ze geschrokken. Ik had ze inderdaad in een rood goedje gedoopt. ´Ga maar op de weegschaal staan´, zei ze. Wat denk je, weer 4 ons aangekomen.´
HK lachte hartelijk.  ´Jullie kunnen zo gaan optreden met sketches´zei hij, ´jij en je dietiste.´



Geen opmerkingen:

Een reactie posten