woensdag 16 november 2011

Sneu

Awesome smiley


Ik las dat sneue vijftigers nog de uitdrukking ´Te gek´gebruiken. Je taal verraadt je leeftijd. Ik las ook dat Maxime Verhagen voor een jong publiek het woord ´Vet´gebruikte. Dat is nog sneuer. Ik heb nog nooit Te gek gezegd net zo min als Doei of nog erger Doeg. Dat laatste is zo Zaans. Maar je ontkomt niet aan de tijdgeest. Zo schreef ik aan mijn vriendin I. die in Amerika woont, dat de Nederlandse kids hun taal doorspekken met Engelse, Amerikaanse uitdrukkingen. Alles wat hun bewondering heeft is Awesome of Cool. De kinderen spreken bijna accentloos Amerikaans waarschijnlijk omdat ze bloot gesteld worden aan programma´s en muziek in die taal.
Vriendin J draaide een plaatje van Cuby and the Blizzards. ´Moet je horen´zei ze, ´dat Hollandse accent.´ Het was inderdaad aandoenlijk. Vroeger was mijn streven zo accentloos mogelijk buitenlands te spreken. Terwijl elke Amerikaan bij de eerste zin die ik uitsprak al vroeg: ´Where´re you from?´
Toen mijn Amerikaanse vriend Nederlands leerde wilde hij zijn kennis gelijk toepassen. Hij sprak van een Negeres (vrouwelijke neger) en een snappel (sinaasappel). Op een dag zei hij: ´Wij hebben vaste verveling.´ Ik begreep dat het tijd was om aan mijn stutten te trekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten