dinsdag 17 november 2015

Heldere analyse van Beatrice de Graaf


Ik las dat Geschiedenis als verplicht vak is afgeschaft op de middelbare scholen. Ik kan mij herinneren dat ik naar het lyceum ging en dacht: 'Eindelijk wordt WOII behandeld. Ik wil weten hoe het zover gekomen is.Ik wil het begrijpen. Hoe kan een mannetje als Hitler zoveel aanhang hebben gehad?' Dat wordt duidelijk als je leert over de gevolgen van WOI, de werkeloosheid, de herstelbetalingen. Een voedingsbodem voor populisten.
Het idee dat oorlogen zomaar uit de lucht komen vallen, zoals ik als kind dacht, klopt gelukkig niet. Na de schok van de aanslagen in Parijs, komt de woede. Bombardeer voor mijn part heel Syrië maar, ben je geneigd te denken. Dat is symptoombestrijding. Hollande had het over oorlog en zo voelde ik het ook. Maar gelijk daarna hoor je dat er binnenkort verkiezingen zijn in Frankrijk, dat Hollande niet populair is en Jean-Marie le Pen in de startblokken staat. In de politiek lijkt eigenbelang altijd prioriteit nr. 1.

Wat moeten we dan? Godzijdank was daar de stem van de rede in de vorm van terreurdeskundige Beatrice de Graaf die uitlegde waarom jongeren, die in West-Europa zijn geboren, zich aangetrokken voelen tot IS. De daders van de aanslagen komen uit Parijs en Brussel. Door allerlei idiote omstandigheden, 17 burgemeesters in Brussel en de een spreekt Frans de ander Nederlands. Hoge werkeloosheid onder de derde generatie migranten. De ouderen waarvan veel analfabeet zijn en alleen Arabisch spreken. De politiek die geen goed zicht op die zaken heeft. Ingrediënten voor een dodelijke cocktail. Met die kennis kan je aan de slag om de uitzichtloosheid in achtergebleven buurten te keren. Er is dus een oplossing tegen het radicaliseren van jonge mannen en vrouwen. Zonder oorlog te hoeven voeren. En dat is geruststellend om te weten, vind ik.


Wat dat betreft doet Nederland het beter, zei Beatrice. Hier gaan ouders van de jongeren naar de politie en waarschuwen dat hun zoon, die eerst de hele dag lag te blowen, nu in een jurk loopt en de koran citeert. De Franse migranten spreken geen Frans en zouden niet weten bij wie ze moeten aankloppen. Ze zijn bovendien bang van de politie. Frankrijk is groter en er wonen 10 miljoen moslims. In de banlieues durft de politie niet eens te komen. In ons land is er veel meer gedaan aan integratie en taalonderwijs en kennen de wijkagenten hun pappenheimers. Veel van de terroristen van de afgelopen tijd komen uit Molenbeek, Brussel. Schrijver Arthur van Amerongen heeft er een tijd gewoond en schreef in 2007 het boek Eurabië, waarin hij waarschuwde voor moslimextremisten die daar gekweekt worden.. Hij werd door linkse lezers uitgelachen en uiteraard, uitgemaakt voor racist. Nou ja, je kent het wel.

Een Belgische minister zei over de terreurbestrijding: 'We moeten een tandje bijzetten.' Die heeft er dus nog niets van begrepen. Het blijft onbegrijpelijk dat de politiek banlieues en wijken als Molenbeek heeft laten ontstaan. Dat het onderwijs daar allerbelabberdst is. Alle migranten bij elkaar, zodat ze nooit een deel van de Franse of Belgische maatschappij worden. Toen ik voor het eerst de Bijlmer bezocht, stond ik versteld dat 95 % van de bewoners Surinaams was. Waarom? Omdat ze dat zelf willen, hoor je dan.  Op die manier leer je elkaar nooit kennen. Ik hoop dat er naar Beatrice geluisterd wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten