vrijdag 1 april 2016

Tessa Jonge Poerink




Ik las een interview met actrice Tessa Jonge Poerink. 'Ik ben er heilig van overtuigd dat ik alle rollen kan spelen', zegt ze. Ze is 1.25 m groot. Meestal vergeet ze dat ze kleiner is dan andere actrices. Ze blaakt gelukkig van zelfvertrouwen en heeft een fuck-you houding. En ze kan acteren. Ze wil niet gecast worden als de stereotype kleine mens, elke rol is geschikt. Je bent niet voor niets actrice. Met haar 1.25 kan ze een reus spelen, bij wijze van spreken.



Of je nu in een rolstoel zit of oud en gerimpeld bent, jijzelf staat daar niet bij stil. Tot iemand je erop wijst. Zoals gisteren. Ik zat in een spitsuurtram, als sardientjes in een blik. Ik hield me vast aan een paal en had een tas boodschappen in mijn andere hand. 'Wilt u zitten, mevrouw', vroeg een meisje. Ze bood me haar stoel aan. Terwijl ik in mijn hoofd 26 jaar was en zat te peinzen over de nieuwe broek die ik had gekocht, zag zij een vrouwtje gerimpeld als een oud appeltje ,dat bijkans bezweek onder de zware last van haar tas. Gelukkig blaak ik ook van zelfvertrouwen en bezit een stevige fuck-you houding. 'Dank je wel, lief kind', zei ik en ging kreunend zitten, terwijl het geluid van mijn knakkende knieen gedempt werd door het geknars van de tram. Een nogal oud exemplaar dat wel een spuitje olie kon gebruiken.

1 opmerking: