dinsdag 13 juni 2017

Transcendente Meditatie





Ik weet niet of het komt door het verlies van mijn huisgenoot èn Bob. Ik kreeg dwanggedachten, dezelfde die destijds mijn middelbare schooljaren tot een hel hebben gemaakt.

Ik weet hoe het werkt: 3 traumatische ervaringen in een korte tijd, die je ook nog eens onderdrukt. Onder het mom van: vooruit kijken, doorgaan. Die gevoelens banen zich op een verknipte, kronkelige manier een weg naar buiten en manifesteren zich als sociale angsten of andere fobieën en dwangneigingen zoals smetvrees. Het heeft natuurlijk allemaal met verlies van controle te maken. 
Als kind verberg je dat uit schaamte en loop je jaren rond met een geheim. Want je weet: geen hond die het begrijpt. En inderdaad, toen ik na 5 jaar wel gedwongen werd te vertellen wat er in me omging, kwam ik in een mallemolen terecht van de Freudiaanse psychiatrie die me van de wal in de sloot hielp. Over kwakzalvers gesproken. Ik had meer aan de Ghostbusters gehad.

Als dr. Phil toen al gepraktiseerd had, was ik er binnen 2 jaar vanaf geweest. Die man denkt verder dan zijn penis lang is. Die stuurt je naar een instituut waar je binnenstebuiten gekeerd wordt. Op alle fronten: lichamelijk, psychisch, neurologisch. Helaas was dr. Phil ook pas 13 jaar. In die tijd raadde de Fobie Patiënten Vereniging aan sterke kauwgom te kauwen, zodat je afgeleid werd.




Maar goed, dit keer waren het twee trauma's en ik voelde de onvrijwillige en dominante compulsie al de kop opsteken, als prille schimmelscheuten. Bij te veel vocht in je huis ontstaat er schimmel, soms zelfs een dodelijke soort. Bovendien is er geen ontsnappen aan. Het huis heeft geen uitgang. Zo moet je het zien.

Dat nooit meer, dacht ik, en ging online zoeken naar een oplossing, een verdelgingsmiddel. Op een gegeven moment kwam ik uit op Transcendente meditatie. Ik doe al 45 jaar ontspanningsoefeningen en de laatste 5 jaar Mindfulness om te voorkomen dat ik niet met mezelf op de loop ga. Bij elke tegenslag rondrennen als een kip zonder kop. 'Help, de wereld vergaat!'

Eerst keek ik naar een filmpje van een Brit die uitlegde wat het inhield. Hijzelf had 45 jaar geleden les gehad van een volgeling van Maharishi Yogi en hij raadde aan dat ook te doen als beginneling. Zodat je jezelf geen foute gewoontes aanleert. Kosten: 1000 euro.

Wat ik ervan begreep is het een oefening om je hoofd leeg te maken, zodat je bij je innerlijke rust komt. De rust die iedereen van nature in zich heeft. Hij vergeleek de dagelijkse gebeurtenissen als golven in de zee. Hoe hoog die ook zijn, in de diepte van de oceaan is het kalm.




Daarna keek ik naar een daadwerkelijke meditatie-oefening van een jonge dame. Die pakte het anders aan. Zij nam je mee de lucht in. Boven de huizen, de wolken, naar de sterren. Ver weg van het rumoer. Daarna gaf ze je een naam die bij je persoonlijkheid paste: Faith, Trust, Peace. Als er een belletje rinkelde moest je je nieuwe naam hardop uitspreken. Ik lag op bed met Blanche op mijn buik en zei telkens :Peace. Blanche spitste haar oren en wilde op zoek gaan. Peace, Blanche, waar is Peace. Zoek!


Ik ben Quiet en jij bent Peace, Blanche

Nee, ik wilde geen mantra met een betekenis. Dat is het grote geheim van de leraar van TM, hij geeft je, voor 1000 euro, een woord zonder betekenis, dat je net zolang herhaalt tot je geest te moe is om andere gedachten te hebben.
Een nuchtere Brit op YouTube bood me gratis een mantra aan: Inademen: So, uitademen: Hum. Twee maal per dag een meditatie oefening van 20 minuten. Je gaat op een plek zitten waar je niet gestoord kunt worden en haalt bewust adem terwijl je in je hoofd de mantra uitspreekt. Dat is alles. Het schijnt een weldaad voor je geest en lichaam te zijn en versterkt zelfs je immuunsysteem. Boor je innerlijke rust aan in deze knettergekke wereld.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten