vrijdag 28 oktober 2016

De vermoorde onschuld





Ik wilde eigenlijk nooit meer iets over dit onderwerp schrijven omdat ik het zo ongelofelijk dom vind. Er zijn mensen die beweren dat Donald Duck een zwembroek aan moet trekken. En dat de eend een rare relatie heeft met zijn neefjes. Ook Ollie B. Bommel en Tom Poes worden verdacht gemaakt net als Kuifje en kapitein Haddock. Aan die mensen gaan uitleggen dat het stripfiguren zijn, die niet stiekem een privéleven hebben, daar verspil ik mijn energie niet aan.








Tegenwoordig hoor ik dat wij blanke Nederlanders meer empathie zouden moeten hebben met de Nieuwe Nederlander. Zijn geloof, zijn cultuur, je kent het wel.
Voor een oud Hollandsch gebruik gelden natuurlijk andere regels.
Voor mij en iedereen die ik ken is Sinterklaas een onschuldig kinderfeest vol unieke aspecten. Men geeft elkaar niet alleen cadeaus, er wordt ook wat van je creativiteit gevraagd in de vorm van gedichten en surprises. Je moet je in de ander inleven en er wat moeite voor doen. Empathie, zeg maar. Mooi toch?






Dat ziet de Medelander anders, die koppelt huidskleur altijd aan racisme. Zonder zich te verdiepen in wat de traditie precies inhoudt. Wat een uniek, origineel volksfeest was, waar elk kind elk jaar naar uitkeek, is besmeurd met onsmakelijke teksten en met pek en veren het land uitgejaagd. Vreemd dat empathie altijd van een kant moet komen.








O, ik moet gaan, ik hoor de oproep tot gebed. Doei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten