zondag 9 oktober 2016

Gedichten

Ik ben op Facebook ook bevriend met dichteres Elly de Waard. Haar nieuwe bundel is net uit en af en toe plaatst ze een gedicht. Bijvoorbeeld over de vluchtelingencrisis. De gedichten deden me denken aan wat ik in de jaren 90 schreef. Wat Elly kan, kan ik ook en andersom. 

Deze over Srebrenica

Schone Schijn

Er was een scherm opgetrokken
Waarachter zich het drama vertrok
De camera's filmden de minister en de overste
Zij hadden hun best gedaan.

De enclave was gevallen en
het aantal doden was beperkt gebleven.
een groepje Hollandse jongens
van een jaar of twintig stond erbij
zwijgend, met witte gezichten.
Zij mochten niets zeggen.

We hadden net 50 jaar bevrijding gevierd.
Alles nog een keer doorgenomen.
Ik zei nog: ik heb de oorlog nu wel verwerkt.

Achter het rookgordijn
van beschaafd onderhandelen
met massamoordenaars die,
eenmaal bloed geproefd
niet meer van ophouden wisten,
Vond een slachting plaats
en in geen velden of wegen
een journalist of een camera.
Net als toen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten