donderdag 4 februari 2010

Dom kantoorbaantje

Soms denk ik dat ik het liefst een dom kantoorbaantje zou willen hebben. Werk waarbij je niet hoeft natedenken. Bij De gele onderzeeër moet je natuurlijk wel betrokken zijn bij je lezers, artikelen schrijven waar ze wat aan hebben. Ideeën aandragen, meedenken, achter het nieuws aanjagen. Terwijl ik denk, wat kan mij het allemaal schelen, ik wil alleen maar wat rommelen en klessebessen en om 14.00 uur naar buiten gaan.
Zo´n baantje als ik bij het NIPO had in 1972. Ik verwerkte met een aantal getrouwde dames enquêteformulieren.
Dat ging als volgt: voordat de stapel formulieren naar de enquêteurs werden gestuurd moesten zij eerst ´geraapt´worden, het papier uiteraard. Je had bijvoorbeeld 4 vellen met vragen over auto´s, 5 over politiek, 3 over het huishouden, 3 over het nieuws enzovoorts. Deze stapels lagen op een ronde tafel waar wij om heen liepen alsof we een stoelendans deden en raapten totdat wij een voltallige enquête hadden samengesteld. Kunt u het volgen? En maar ouwehoeren.
Daarna werden er twee bevoorrechten uitgekozen om nummers te stansen (heet dat zo). Elke enquêteur had zijn eigen code en die werd met een machine in het papier gestanst. Het nummer werd gevormd door naaldjes die je met een palletje kon verschuiven, 300214, 300215. Dan drukte je op het voetpedaal en de naaldjes werden door de stapel papieren gedrukt. Heerlijk werkje.
Als de enquêtes eenmaal verzonden waren en ingevuld weer terug kwamen, pakten wij ze uit. Zo´n pak papier werd samengehouden met een nietje in de linkerbovenhoek dat we met een kleine guillotine eraf hakten. Daarna werd de enquête gesplitst op onderwerp: 4 pagina´s auto´s, 5 pagina´s politiek en zo verder. Bij het sorteren van het papier droegen wij een rubberen vingerhoedje zodat we goed grip hadden. En maar kletsen.
Ik weet niet wat leuker was: het contact met de dames die allerlei ontboezemingen deden of de kantoorattributen. En hoelang kan je werken zonder intellectuele uitdaging? Heel lang, volgens mij.
Elke dag koeien melken lijkt me ook wel wat.

1 opmerking:

  1. Ja heerlijk zo'n wegdroomklets baantje. Maar werken vind ik sowieso lekkerder dan thuis zitten.

    BeantwoordenVerwijderen