zaterdag 25 juni 2011

Er is altijd plaats voor nog een eend

De eenden, zwanen en meerkoeten zijn zo gewend van HS brood te krijgen dat, als ze mij of Bob achter het keukenraam zien, ze ook aan komen snellen. De meerkoetjongen, het zijn er 3, piepen luidkeels en staan ook altijd vooraan. Terwijl de woerden afstand houden. HS houdt er rekening mee en probeert het voedsel zo eerlijk mogelijk te verdelen. Om de drie uur staan ze voor het raam reikhalzend te wachten.

Maak hier maar een schilderij van, zei ik tegen mijn man
Laatst keek ik omhoog naar het plafond van de woonkamer. Verdomme, er hingen stofslierten te bengelen en bij het raam had zich donkere vuiligheid verzameld. Als ik dat eenmaal gezien heb, rust ik niet voordat het schoon is. Daarvoor moest ik wel mijn hele bureauhoekje met printer opzij zetten, gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben wel een uur bezig geweest met het loskoppelen van apparaten. En toen kon ik er nog nauwelijks bij. ´Weet je wat ik nodig heb?´, zei ik tegen HS,´een ragebol.´ Ik zag dat HS het in zijn hoofd opsloeg. Niet voor mijn verjaardag of Sinterklaas, had ik eraan toe moeten voegen.
Een rothoekje om schoon te maken

Toen ik voor het eerst een mobieltje kreeg was ik behoorlijk teleurgesteld dat het ding om de zoveel uur opgeladen moest worden. Je kunt wel overal iedereen in de wereld bellen zonder draden maar je hebt altijd batterijen nodig. Voor alles trouwens. Dat vind ik zo primitief.
HS zat in de keuken naar een TellSellreclame te kijken. Toen ik wat wilde zeggen zei hij:´Shhht.´ De TellSellman prees een oplader aan waar alle batterijen in konden ook de niet oplaadbare. ´Zoiets heb ik nodig´, zei hij. ´Ik wil een leven zonder draden en batterijen´, zei ik.
Ik heb me ook jarenlang verbaasd over de gebrekkige fietsverlichting. Die stomme draadjes die je altijd lostrok als je je fiets parkeerde. De dynamo die net het wiel niet raakte. De lampjes die gejat werden. En dan de boete die je kreeg als je zonder verlichting reed. Het ontlokte bij mij de cliché uitspraak: ´Ze kunnen wel met een raket naar de maan maar fatsoenlijke fietslampjes produceren is te ingewikkeld voor de heren wetenschappers.´

Een reikhalzende meerkoet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten