maandag 13 juni 2011

Kings of Leon

Kings of Leon, bestaande uit 3 broertjes en 1 neef Followill, vertrekken na een concert ieder in een eigen Mercedes. Ze worden verwende prinsjes genoemd


Een goede drummer is de halve band, zeg ik altijd. Een drummer moet manisch zijn zoals Keith Moon. Drummen of je leven ervan afhangt. Goede drummers sterven dan ook jong. Niet allemaal natuurlijk. Met de kennis van nu kijk ik naar Ringo Starr. Is er iemand ooit opgewonden geworden van zijn techniek? De vraag stellen is hem beantwoorden. Had Ringo een specifieke stijl, herkenbaar uit duizenden andere? Ook bij Charlie Watts valt een echte rockchick in slaap. Charlie aait een beetje met zijn kwasten. Het is een wonder dat de Beatles en Stones met die handicap zo groot zijn geworden.

Mijn oud-collega's wezen me op Queens of the Stone Age. Sinds 1980 ben ik niet meer zo gepassioneerd bezig met muziek. Ik merk wel wat er op mijn pad komt. Via via komt het tot me. De jongens van QOTSA zijn allemaal manisch. Totaal bezeten.
Een paar jaar geleden ging er een gerucht dat Them Crooked Vultures in Paradiso zouden optreden. Weer zo'n hype, dacht ik, als the Artic monkeys destijds. Als je die niet kende, hoorde je er niet bij. Pas veel later hoorde ik muziek van de Vultures, een gelegenheidsband van de zanger van QOSA,leden van The Foo Fighters en Led Zeppelin. Verrassend, verschillende generaties door elkaar. Een keigoede band.

Dit weekeinde zapte ik langs PinkPop. Een bandje viel me op door hun energie en uitstekende podiumpresentatie. Bij zo'n popfestival heeft het publiek de helft van het aandeel, als het goed is. Kings of Leon zweepte het publiek op tot massaal meezingen. Goede zanger en een intense drummer. Mijn hitpick van deze week. KOL met Use Somebody.
Luister ook naar Sex on Fire

Usesomebody

Geen opmerkingen:

Een reactie posten