vrijdag 22 juli 2011

Two ladies

We´re two ladies


De HEMA had een speciale aanbieding, treinkaartjes met korting. J. en ik waren nog nooit in Maastricht geweest en besloten een dagje vakantie te nemen. De trein reed rechtstreeks naar de mooie Limburgse hoofdstad dus we hoefden alleen maar te zitten. De stoelen waren comfortabel, het rijtuig bijna leeg maar er woei wel een ijskoude wind door de coupé. Air-conditioning? Klimaatbeheersing? Ik had een jasje aan en een sjaal om maar J. had slechts een dun vestje en begon een stijve nek te krijgen. ´We´re two ladies´, zeiden we steeds met een Little Britain accent. J. heeft wat tv-programma´s dezelfde smaak als ik. Ze kijkt veel BBC en is blij met de zoveelste herhalingen van Only Fools and Horses. Ik ken niemand anders met wie ik daarover kan praten. Ik hoef maar één zin te zeggen: He who dares wins, en ze begrijpt wat ik bedoel, heel prettig.

Voorbij Utrecht klonk een zeer opgewekte vrouwenstem door de speaker; ´Dames en heren, jongens en meisjes, ik kom zo langs met thee, koffie, frisdrank en wat hapjes. Ik hoop dat u een fijne reis heeft. Ik ben zo tot uw beschikking.´ Even later verscheen er een jong meisje in het gangpad. Niet met een Wagon-litskarretje. Ze had een mand om haar nek hangen met versnaperingen, koffie- en theezakjes, suiker en melk. Op haar rug droeg ze een watertank met heet water. Via een slangetje vulde ze onze koffiebekertjes en natuurlijk bestelden we ook een mierzoete gevulde koek. ´Hoeveel kopjes haal je uit zo´n tank?´, vroeg de buurtkrantmens in mij. Ze rekende:´ Zeventien liter, dat is 85 kopjes. Dus hoe meer u drinkt, hoe lichter hij wordt.´ Dat was logisch. ´En je blijft er opgewekt bij´, zei J. die ook nooit saggerijnig te krijgen is.

De twee en een half uur vlogen voorbij en we vergaten helemaal naar het landschap te kijken. Onze conclusie was: veel groen. De bus naar de binnenstad stond al klaar en de chauffeur had gelukkig een zacht G. Het leek wel of de rest van de mensen uit de randstad kwam, iedereen sprak Beschaafd Nederlands, ook toeristen waarschijnlijk. We bereikten het centrum in 2 minuten en spotten 7 kerken.
Ik had de dag ervoor op internet gekeken wat er te doen was qua boottocht. Zo kon je varen naar Luik maar diende je wel om 10.00 uur s´ochtends aanwezig te zijn. Er was ook een grottentocht, een beetje bezwaarlijk voor J. die chronisch duizelig is. Een klim naar de St. Pietersberg (wel 200 meter hoog) werd om dezelfde reden verworpen. We kozen een vaart over de Maas van 50 minuten maar eerst liepen we de stad in richting Vrijthof.

wordt vervolgd

Prachtige rode kerk
Ik ben gek op kerken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten