donderdag 16 april 2015

Geen woorden maar daden




Ik las dat men in het Slavernijmuseum het woord 'neger' uit alle documenten aan het schrappen is. Ik weet niet wat ze ervoor in de plaats zetten. Suri- Nederlander.
In 1968 was Angela Davis mijn grote idool en 'Black is Beautiful' mijn lijfspreuk. Angela was een sterke zwarte vrouw. Maar die term mag je niet meer gebruiken. Een sterke Afro- Amerikaanse dan? NEE!!! Fout! Volgens een brievenschrijver in De Volkskrant zijn die woorden beledigend. Wat mag dan wel? African Americans. 
 

 

 Alfons Lammer schrijft: 'Barack Obama is de eerste African-American president - zie The New York Times, The Washington Post en alle andere Amerikaanse kranten en tijdschriften. Kan ons eigen taalgebruik niet worden aangepast? De dikke Van Dale loopt decennia achter."



Dus wil ik politiek correct zijn als journalist dan schrijf ik: 'Er worden nog steeds veel onschuldige  African- Americans doodgeschoten door witte agenten.'
Je wilt toch niet van racisme beschuldigd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten